Foto R.Kalivoda

Ahoj;o)
jmenuji se Martin, tahám s sebou už na hřbetě nějaký ten křížek a taky už půl života tahám na krku (rameni) foťák při toulkách krajem v okolí mého rodiště, tj. okolím Bruntálu v podhůří Jeseníků.
Jako kluk jsem zkoušel fotit sovětskými přístroji Zenit, časem jsem se, jak vývoj předurčuje, přes Prakticu, P-six a kinofilmovou Minoltu dostal až k digitálu.
Nenajdete zde senzační akční a technicky perfektní fotky,do uměleckého ztvárnění mám taky daleko. Jen zprostředkovávám to, co jsem při svých toulkách viděl a se štěstím"ulovil".
28 stupňů ukazoval teploměr Honzova Citrönu, když jsme v poledne stoupali k Ovčárně.Radimovo varování, že se z NDR ;o) žene jakási fronta se obešlo mávnutím ruky.
Pár mráčků na obloze přece bouřku ještě nedělá. "Ubytovanie až ody dvoch hodín" hlásí u výčepu servírka. Nevadí, nikam nespěcháme.Sedáme před Barborku, dáváme po Kozlovi a vlastně se neformálně seznamujeme s Honzou M., který je s námi na akci poprvé.Dvě hodinky pod slunečníkem uplynou rychle,aby ne,když se sejdou tři stejně postižení...;o)
Po ubytování nás Radim neodbytně táhne do vlhké místnosti ve sklepení, kde je ping -pongový stůl. No jasně, taky už jakási tradice.Už čtvrtým rokem se mě pokouší porazit, opět se to nedaří.A i Honza,ač jak tvrdí, 30 let nedržel pálku v ruce,je mu zdatným soupeřem.Nakonec z miniturnaje všichni odcházíme se ctí, i když Radima jsme museli od stolu pomalu odtáhnot násilím. Ještě odpolední káva a u ní domluva, jak naložíme s večerem v lůně jesenických hor.Je to jasné.Radim, vědom si stoprocentnosti svého domácího radaru zůstává v chalupě, já s Honzou vyrážíme na hřebeny.Mračna houstnou, když se snažím ve výstupu na petráky stíhat lehkonohého Honzu s o mnoho těžším batohem toho mého.No, tisíce kilometrů našlapaných po moravských i jiných horách se poznají.Míjíme posledního turistu na Vysoké Holi a za chvíli se "ubytováváme" pod smrčkem u hřebenu, odkud startuje překvapený zajíc.Třeba k večeru nějaká zvěř vytáhne k hřebenu.Počasí se rapidně mění, sílí vítr a zatahuje se.Také se prudce zvedá vzdušná vlhkost....
Za necelé 2 hodiny to balíme, vracíme se.Hodně dole pod námi chvíli sledujeme srnu se srncem.Svádí to k myšlence o srnčí říji,ale já myslím, že je to pouze touha v těchto srnčí zvěři nehojně obydlených končinách po druhovém kontaktu.Kdo by chtěl být taky sám..Kousek dál pod hřebenem z velké dálky sledujeme světlé body - kamzíci.Současně nám neuniká vzdálené hřmění a občasné zablýsknutí v údolích na bruntálské i šumperské straně.Přidáváme do kroku.Radim a jeho radar měli pravdu.Slaňujeme Petráky a Honzovi to nedá,aby si nepořídil pár záběrů věže v oblacích.To už se blesky blíží, jsou častější.Když se blížíme k rozcestí k Barborce, osvětlují nám cestu...
Radima jsme našli u půllitru Kozlíka a jakmile nás spatřil,očividně se mu ulevilo.Sotva číšník donesl orosené i mě, spustil se prudký liják.Tak to jsme stihli teda na chlup!
Debata u pivka se protáhla(tady nutno podotknout, že služby na chatě se oproti minulým letem značně zlepšily) a zaléhali jsme kolem půlnoci.Venku lilo.V noci jsme se probouzeli a poslouchali - stále chčije.O půl páté nás otravoval Radimův elektronický králíček, tedy jeho hlas z mobilu. Svorně jsme usoudili, že není kam se hnát..
Uff,bylo po dešti,mohlo se vyrazit na ranní akci do terénu.Venku bylo vlhko, mokro a po horách se převalovaly cáry mlh.
Stál jsem na rozcestí a čekal na kluky. Konečně.Můžeme.Kam? Jako vždycky;o)
S připravenými foťáky jsme v těsném zástupu sledovali Radima v roli průvodce.Zem byla nasáklá vodou, ráno vonělo syrovinou. Po pár desítkách kroků v mokré trávě se nám počal tvořit v botech rybník.Někomu dřív, někomu později, podle cenové relace té které obuvi.Já čvachtal první.Možná právě zvuk mých bot zradil kus vysoké.Viděli jsme jen zadek laně mizící v porostu...
Radim nás dovedl až do míst jeho minulého setkání s kozlem.A že ve svém vyprávění nelhal, vylovil zpod kmene smrčku láhev slivovice.Malý frťan přišel k duhu a uvolnil lovecké napětí...
Po docela náročné cestě se nám konečně v mlze zjevil kamzík.Stál na skále a dobře o nás věděl.Jeden skok a nebyl.O pár stovek metrů dál jsme narazili na další dva kusy.Jedním z nich byla má stará známá, kamzičí bába...
Ta bohužel zapózovala krátce jen mě, kluci v té chvíli byli kousek pode mnou a neviděli ji tak dobře...
Další zvěř jsme již nepotkali. Aby bylo na co vzpomínat, ukázal nám starším a zaostalejším pantátům Radim, jak se fotografuje střízlík pomocí MP3 nahrávky v mobilu.Ještě včera večer jsme s Honzou probírali, jak ti mladí nevědí co by chtěli, takový a makový mobil s milionem funkcí.Jako by nestačilo, že se z telefonu dá telefonovat. A teď, vidno Radima v akci jak kolem něj poletuje střízlík, jsme museli uznat, že i jiná funkce telefonu může být užitečná;o)
Na Barborce balení, káva, závěrečný pokec a šup domů.Cestou z Ovčárny ukazoval teploměr Honzova Citrönu 16 stupňů....

Zvláštní poděkování patří paní profesorce Moučkové za skvělé makové buchty, pečené v Hynčické chalupě;o)
Těším se na další společnou akci kluci;o)

Martin
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "7073"
martinzatka@seznam.cz
Na Vaši návštěvu se těší Martin Žatka
Name
Comment
Or visit this link or this one