Foto R.Kalivoda

Ahoj;o)
jmenuji se Martin, tahám s sebou už na hřbetě nějaký ten křížek a taky už půl života tahám na krku (rameni) foťák při toulkách krajem v okolí mého rodiště, tj. okolím Bruntálu v podhůří Jeseníků.
Jako kluk jsem zkoušel fotit sovětskými přístroji Zenit, časem jsem se, jak vývoj předurčuje, přes Prakticu, P-six a kinofilmovou Minoltu dostal až k digitálu.
Nenajdete zde senzační akční a technicky perfektní fotky,do uměleckého ztvárnění mám taky daleko. Jen zprostředkovávám to, co jsem při svých toulkách viděl a se štěstím"ulovil".
"Kousek od konírny jsem dnes ráno viděl jelena a pět laní na louce" sdělil mi jen tak mimochodem Česťa ve čtvrtek odpoledne.To se ví, že v pátek ráno jsem do inkriminovaných míst spěchal. Na louce za potokem však nebylo nic, jen kousek výš nad samotou pod kopcem pár kusů srnčího. Trochu zklamaně jsem odcházel dolů k autu, když tu se z lesíka za silnicí ozval jelen. Aha, tak Česťa měl pravdu, když říkal, že se mu zdá jakoby se tenkrát chystala vysoká zatahovat právě tam. Nechal jsem jelena jelenem s tím, že odpoledne to tam zkusím.
Po 16.hodině jsem už obhlížel lokalitu, kterou jsem z dřívějška trochu znal, a přemýšlel kam se zašít. Dva malé lesy, pár remízků a mezí nad vesnicí a jinak jen plochy luk po svazích idylického předhůří. K čekané jsem si vybral kraj paseky za kopcem. Počasí nic moc, zatáhlo se a bylo dost chladno. Nic se nedělo. Až po hodné chvíli vyběhla pode mnou srna, ohlédla se a utíkala do hlouby pastvin. Za chvíli ji dohnala dvě srnčata. I v pasece se něco hnulo. Tep se zrychlil, ale jen do okamžiku, než jsem poznal srnčí zvěř. Srna se srncem hanebné trofeje vyšli na louku kousek nade mnou na horizontu.
Světlo už bylo bídné, proto jsem se rozhodl ukončit čekanou. Srnčí dvojice zmizela dávno za horizontem tak nač čekat. Volný krok mě dovedl na vrchol kopce abych se mohl rozhlédnout po okolí. A ejhle.Pod svahem v louce stojí jelen! Je hodně šero, dávám plné iso 3200 a zkouším dokument.Tahle citlivost je u mého přístroje prakticky nepoužitelná ale snaha mít alespoň nějaký "jelení"snímek mě k tomuto kroku nutí.
Hledám laně.Něco se pohne v kraji lesa asi 30 metrů vedla jelena, ale laně spíš tuším než vidím v šeru. Mám strach, že holá zatahuje a jejich šéf je bude následovat. Brouknu proto jen tak "hubou" krátké "öö".Jelen zareagoval, otočil se ke mě a volnou chůzí zmizel ve svahu pode mnou. Teď přichází napjatá chvíle, kterou jistě mnozí znáte. Zvěř se ztratí z dohledu a vy čekáte, jestli jde stále k vám nebo změnila směr.Naštěstí po chvíli zpoza terénní vlny vyrostly koruny paroží. ...
..a za chvíli jsem měl nerovného dvanácteráka plný hledáček.Jen toho světla kdyby bylo..:o(
Byl to úžasný zážitek. Jelen se poté zvolna otočil a odkráčel zpět dolů, kde zjistil, že holky asi už zatáhly do lesa a tak spěchal za nimi. Uklidnil jsem tep a roztřesené ruce a plný zážitku jsem odcházel k autu.

Sobotní ráno vyšlo co do počasí náramně. Mrzlo, byl jasno, paráda. S rozedněním už mé podrážky drtily námrazu na louce pod kopcem.Na večerním místě bylo ovšem prázdno. Zato na pravo, na svahu asi 250 metrů nade mnou šel jelen po horizontu a sledoval jiný kus vysoké. Ten se vzápětí ztratil za terénem, jelen se otočil a pomali, se zastávkami mířil ke stěně lesa. Tu a tam prohrábl pažit předním během a já doufal, že u toho zatroubí. Neozval se. Zmizel v lese.
Zajímalo mě, kam se ztratil onen kus , který šel před jelenem.Vystoupil jsem tedy o pár desítek metrů výš a hledal. na horizontu jen tu a tam trčely suché stvoly šťovíku. Dva z nich mi přišly podezřelé. Po přiblížení objektivem se z nich vyklubyly dva tenké parohy! On tam leží jelen.Spekuloval jsem, jak se v otevřeném prostoru dostanu blíž k mladíkovi ale ejhle, změna programu. Ze stěny lesa se vyloupla laň, za ní koluch a ještě jedna laň. Následoval můj rychlý záleh do jinovatky, kontrola světelnosti - špatný, stále málo světla. Laně se blížily rovnou ke mě...
Zaregistroval jsem, že kus za laněmi vyklusal i jelen. Holá postupovala ke mě, ovšem vedoucí lani se to něco na zemi nelíbilo. Změnila směr, zpomalila.Jelen je došel. Chvíli se zdálo, že se zvěř zdrží. Scéna se mi v tu chvíli moc zamlouvala, jelen chodil kolem laně, mohl by teď zatroubit...
Nezatroubil :o( Naopak, laň se dala do klusu a vzápětí celá čtveřice mizela za horizontem. Vyběhl jsem nahoru, ale zatihl jsem již jen mizející paroží..
Všiml jsem si, že předešlá akce zvedla z klidu doposud zalehlého jelínka. Stál na horizontu, hleděl za mizející tlupou..
Chvíli šesterák pózoval, pak udělal čelem vzad a chystal se zatáhnout k lesu. To se ovšem nestalo. Z lesa, přesně z místa odkud před chvílí vyšly laně a následně jelen, se vyřítily další dvě laně. Opět mě to přimrazilo k zemi a navíc i to, že za laněmi tryskem pádil další jelen! Silnější a starší mého dvanácteráka. Vteřinu mi trvalo vymanutí se z šoku, další vteřinu hození hledáčku k oku. Třetí vteřina padla na autofokus a čtvrtá...už se nekonala. Zvěř zmizela za terénní vlnou. Vystartoval jsem jako blesk ( aspoň mi to tak přišlo) abych jelena ještě zahlédl.Ale ten byl již na hony vzdálen.Jen malou tečku jak mizí za remízem jsem spatřil. Ale vlevo pod pasekou něco běží. Nerovný dvanácterák pádil také směrem k remízu...
Již uklidněn jsem ještě prošel remízky a meze, nasál něco jeleního prku a zahlédl ještě dvě laně zatahující do paseky již při sluníčku. Tím pro mě vzrušující ráno skončilo. Večer ani zítra ráno se sem nepodívám, jsme domluveni s Radimem na lovy kousek výš v horách, pod Pradědem...

...večer u Velkého Kotle se počalo měnit počasí, ochladilo se, začalo pofukovat a objevila se nízká oblačnost. Ovšem víc než počasí nám radost kazilo setkání se dvěma lovci a jejich doprovody na úbočí Petráků, náladu nám pak spravilo malé stádečko kamzic s kůzlaty nad stezkou do Kotle...
Po večeři a kávě jsem vyzkoušel, jestli Radim přes rok trénoval pinec. Trénoval, ale málo, pořád to nestačilo;o) Po grogu pak přišla každoroční povinnost - noční poslechy jelenů. Nebyl to nic moc a nakonec jsme byly rádi za to ,že se nám pěkně ozval jelen v místech jako vloni. Horší byla mlha, která již pohltila celé hory.Snad ráno bude čisto. ..
Ráno nebylo ideální, docela teplo a mlha ustoupila jen částečně. Radim mě netrpělivě očekával na rozcestí odkud poslouchal rajskou hudbu dobře troubícího jelena.Opatrně jsem šoulali chodníkem blíž, jelen o sobě tu a tam dal vědět a tím nám usnadňoval postup.Ráno stárlo a my měli strach, že jelen zmlkne. Taky se nám již delší dobu neozval.U rozcestí chodníků jsme chvíli váhali kam. Zkusili jsme do rovně ale po pár metrech nás zarazilo velmi blízké jelení zatroubení.Rychle zpět na rozcestí, musíme nahoru.Sotva jsme zaregistovali pohyb mírně pod námi. Jelen se vytočil na stezce kde jsme jen před minutou prošli a byl fuč.Nevadí, nad námi se opět troubí.Nyní již přichází ta opravdová fáze lovu, stav nejvyššího napětí ale i opatrnosti.Stoupali jsme prudkým svahem za hlasem, často jsme zastavovali a poslouchali. Opět hlasité zamručení, to je už hodně blízko, 40 metrů?Tam za tím ostrůvkem je, Radim vidí nějaký pohyb skulinami ve větvích.Sundáváme batohy a přeopatrně se suneme výš, blížíme se k světlině...nic, zklamání, jelen je pryč. Asi vítr, který se dnes neskutečně točí nás prozradil...Vracíme se na stezku, jdeme do dalších, nám již známých míst. Radim zastavuje a ukazuje před sebe. Pod chodníkem se paství kamzík. Zkoušíme se přikrčeni přiblížit, kozel nám dovolí jen pár cvaků a odskakuje dolů...
Radim má očividnou radost při kontrole displeje na foťáku.Poznává svého starého známého kozla. Ještě chvíli šouláme pralesem, který se opět stále více utápí v mlze...
Náš pobyt v horách končí. Domů si odnášíme zážitky i vědomí, že pořídit s jeleny v Jeseníkách je velmi nesnadný úkol. Na závěr ještě chvíle pro pinec, při němž zlehčuji situaci slovy: " Radime, až mě jednou porazíš, pak vyfotíš jelena v říji" ;o)
..tak trénuj kámo, trénuj..:o))
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "7612"
martinzatka@seznam.cz
Na Vaši návštěvu se těší Martin Žatka
Name
Comment
Or visit this link or this one